Provocerande nytänk från säljcoachen – Hasse Olsson

Provocerande nytänk runt påståenden som: “Kunden har alltid rätt”, “Coachning är alltid bra” eller “Kunskap är makt”, behöver kanske lite utvecklande förklaringar. Säljcoachen och föreläsaren Hasse Olsson från Revenue Factory ger dig insikterna i det här avsnittet. För med en annorlunda bild av försäljning och hur ledarskapet inom försäljning bör gå till, så får du en hel del skratt, tips och nya idéer om försäljning i den här intervjun.

Hasse Olsson i Säljpodden
Hasse Olsson – Revenue Factory

Jag började titta på Hasse Olsson redan för 8-9 år sedan på Youtube. Han var snabb med att nyttja video för att få ut olika aspekter på försäljning. Han blev en inspiration för mig redan då. Det roliga är, att han är ännu mer fokuserad på att skapa videor idag. Särskilt skickar han en video till kunder, i samband med att de är svåra att nå eller för att förklara offerter.

 

Med sin bok “Kunden har alltid fel”, ifrågasätter han gamla “sanningar” och tar en ny vinkel på det. Det kan även vara en hel del provocerande nytänk. Han menar att gamla sanningar som Kunden har alltid rätt, Kunskap är makt, Jag satsar mer på kvalitet än kvantitet, Coachning är alltid bra mm, kanske inte alltid stämmer! Här ger han en del tankar på vad de gamla sanningarna missar och att vi behöver en ny syn på begreppen.

 

Han ger också en intressant vinkel på hur on-boarding av nya säljare bör gå till. Hans metod visar vilken skillnad det kan bli i personalomsättning, om man tänker lite annorlunda i uppstart av nya säljare. En steg för steg modell som gör att nya säljare förstår vad jobbet går ut på och vad som förväntas av dem. Metoden bygger en helt annan säljkultur i bolaget och har testats på flera bolag av honom själv.

 

Hur kan ledningen få mer fokus på försäljning i bolag? Är alla andra funktioner på ett bolag stödfunktioner till säljarna? Hur kan ett utifrån-och-in perspektiv se ut om vi tänker annorlunda runt försäljning, istället för att ha ett internt fokus? Hjälper ny teknik alltid till i säljarbetet eller behöver vi fortsätta jobba som vi alltid gjort? Det är några andra frågor som du får svar på i det här avsnittet.

 

Vill du ha mer av Hasse? Gå in på www.hasseolsson.se eller www.revenuefactory.se

 

/Mattias

 

P.S. Prenumerera på Säljpodden i iTunes och gå gärna med i Säljpoddens grupper på Facebook, Instagram och Linkedin. D.S

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: