Hur du når nya kunder med Social Selling och Big Data-Pontus Henningsson

Social Selling och Big Data, det är vad den framgångsrike och moderna säljaren Pontus Henningsson på SAS Institute jobbar med dagligen. I det här avsnittet av Säljpodden, så förklarar Pontus dels vad Big Data är och vad det kan användas till nu och i framtiden och hur han jobbar med Social Selling för att nå högt uppsatta beslutsfattare på olika företag.

Pontus förklarar initialt hur SAS Institute hjälper bolag att hitta mönster och göra predikteringar med hjälp av deras mjukvara och han ger ett antal exempel på vad Big Data kan användas till när det samlats in. Vi får en inblick i hur man som bolag kan starta att samlat in data för att visualisera flöden, möjligheter och problem genom att enkelt börja med ett Excel ark.

Han beskriver också hur han arbetar med metoden Social Selling för att nå nya potentiella kunder, på såväl börsbolag som mindre företag. Han lägger i det här avsnittet ut sin steg-för-steg-metod för hur han lyckas få tag i personer som annars hade varit väldigt svåra att nå via telefon eller e-mail och som ger en enklare väg till kontakt. En metod som du kan börja applicera direkt.

Vi pratar om möjligheter med Social Selling, när metoden inte fungerar så bra och vad man kan lära sig av sin egen och andras närvaro i sociala medier.

Vill du komma i kontakt med Pontus Henningsson och veta mer om Big Data och Social Selling, så når du honom via ett Inmail på LinkedIn på profilen: https://se.linkedin.com/in/pontushenningsson eller på Twitter: @carlpontush, alternativt ett vanligt e-mail till pontus.henningsson@sas.com

/Mattias

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: