Försäljning från inköpssidan – Ferenc Peterhagen

Med ansvar för inköp på olika bolag och i flera europeiska länder, så har Ferenc Peterhagen sett och hört det mesta från säljare. Men med ett humant synsätt på försäljning och en vilja att få förtroende för nya säljare och leverantörer, får vi kanske här en annorlunda bild av inköparens värld.

Ferenc Peterhagen i Säljpodden
Ferenc Peterhagen – Ö&B

Hur samarbetar inköp och sälj och hur ser man till att inköpen följer företagets strategier och mål? Hur ser man till att inköpen för de trender som kommer att komma nästa år görs i god tid och hur hanterar man inköpen när konkurrenter dyker upp? Det är några av frågorna som Ferenc ventilerar sina tankar om i det här avsnittet.

“Ingen lever av inköp. Vi lever av försäljning”. Ferenc vågar vara ödmjuk i sin beskrivning av sin roll som inköpare och menar att det är så himla viktigt att få input från kunder och säljare för att förstå hur inköpen ska göras framöver. Han berättar också om ett av hans mest fatala inköpsmisstag som kostade 5-6 miljoner och produkten sålde ingenting! Du kanske har en sån produkt hemma?

Vikten av att inköpschefen sitter med i ledningen och följer med i bolagets strategier för att kunna säkerställa bra försäljning är jättestor och ofta finns en väldigt tät kommunikation med marknad och sälj för att strategierna ska linjera med kundernas efterfrågan.

Mattias målar upp den klassiska bilden av hur ett initialt möte med en inköpare ser ut och lyssna för att höra om Ferenc håller med om att den bilden stämmer eller inte! Ferenc delar också med sig av ett av sina bästa möten med en säljare och som han har burit med sig, då det innebar en tankeställare om vad som funkar för att skapa förtroende.

Det grundläggande misstaget som säljare gör i 70-80% av fallen avslöjas och frågan är om du känner igen dig? Mattias kollar om inköpare får lära sig taktiker för att avslöja säljares säljtekniker på samma sätt som säljare får lära sig säljtekniker för att lyckas få affären. Vad tror du?

Några ledord som kommer igen i den här intervjun är:

  • Förtroende
  • Kunskap
  • Förberedelse
  • Ödmjukhet

Försäljning handlar ganska mycket om dessa ledord och så även inköp och detta tar Ferenc upp och pratar om i det här avsnittet.

Vill du connecta med Ferenc? Ta kontakt med honom via denna länk på Linkedin.

/Mattias

P.S. Om du gillar Säljpodden, så får du gärna dela det här avsnittet i dina sociala kanaler. Tack! D.S.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: