B2B-säljarens nya digitala arena – Sara Larsen

Den klarast lysande stjärnan på den moderna B2B försäljningshimlen just nu är Sara Larsen, Sälj- och Marknadschef på Doidea.

I den här intervjun i Säljpodden kommer du förstå varför. Med kloka insikter och ett modernt synsätt, så ger Sara sin bild av hur den moderna B2B försäljningen går till.

Sara Larsen från Doidea gästar Säljpodden.

Vi pratar om hur den nya arenan för modern B2B försäljning egentligen ser ut. Vad har förändrats och vad kommer förändras den närmsta tiden och vad ställer det för krav på företag och säljare? Vad måste moderna säljare lära sig och jobba med för att nå kunder som har gjort stora delar av köpprocessen på egen hand?

Förståelse för kundens frågeställning och problem

Även om kunden söker efter information online, så gäller det att försöka förstå vad frågeställningen eller problemet egentligen är och i intervjun ger Sara flera bra exempel på hur man kan tänka för att finnas med som ett alternativ tidigt i kundens köpprocess.

Vad gör man om man är lite blyg och vill skapa kontakter på LinkedIn för att senare kunna höra av sig och bygga en relation? Vad bör du inte göra i kontaktskapande på LinkedIn är något vi berör och Sara gör en liknelse med sociala medier och mingel som kan vara bra att ha i åtanke!

Skapa 1000-tals nya kontakter på LinkedIn

Hon beskriver också i detalj hur hon gjorde för att gå från några hundra kontakter till över 4000 kontakter, samt påpekar en viktig sak som många glömmer när de skickar kontaktförfrågningar. Skicka med ett meddelande och följ upp andras kontaktförfrågningar! Det kan vara skillnaden på att skapa en ny relation eller att bara få någons digitala visitkort.

Många säljare skulle kanske vilja nyttja sociala kanaler mer och både skriva och dela content i större omfattning, men har svårt att komma igång. Sara ger dig flera bra tips på saker som du kan börja skriva om på LinkedIn och dela till dina kunder för att bygga förtroende och ge insikter.

Marknad och Sälj, dela med er

Hon berättar om vikten av att säljavdelningen vet vilket content som skickas ut för att kunna möta nya leads på rätt nivå i köpprocessen och vad konsekvenserna blir om det inte sker. Om kunskapen från marknad delas om hur de bedömer om ett nytt lead är moget för köp, så blir det lättare för säljaren att föra samtalet och bemöta leads i köpprocessen. Hon delar också med sig om varför det kan gå fel för säljaren om hen försöker göra affären med fel person i organisationen, om det inte finns en återkoppling för vilka gemensamma nämnare ett nytt lead bör ha för att bedömas som moget för köp.

Digitalisering av B2B-försäljningen

Vi kommer även in på vad digitalisering egentligen innebär för bolag som måste uppgradera sig för att hänga med och vilken betydelse de kommer att ha för hur säljaren ska kunna hänga med och digitalisera sitt arbete. Sara ger ett bra exempel på hur säljarens och kundens tid respekteras och används effektivt om man bara vågar testa och vi pratar om vikten av att göra research av ditt prospekt innan du ringer för att ha en större chans att få affären.

Kommer robotarna att ta över en säljares roll i framtiden? Kan den digitala B2B-säljaren serva sina kunder utan att träffas? Lyssna på avsnittet så får du höra Sara Larsens tankar om hur det kommer att se ut!

Vill du komma i kontakt med Sara Larsen på Doidea?

www.doidea.se

sara.larsen@doidea.se eller 070-6339999

Linkedin: https://www.linkedin.com/in/larsensara

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *